torstai 20. syyskuuta 2007

Sisustuksen purkua

Veneen sisustus oli ostohetkellä jokseenkin kesken. Keulahyttissä oli jo seinät paneloitu ja sinne oli rakennettu makuulaveri. Ohjaus- ja keskihytissä sisustaa kyllä oli rakennettu mutta se oli projektin pitkittyessä jo päässyt osittain kostumaan ja pilaantumaan. Muutenkin sisustuksessa oli käytetty jokseenkin mielenkiintoisia ratkaisuja joista piti päästä pikimmin eroon.

Ohjaushytin seinät oli vuorattu moninkertaisesti ohuilla vanerilevyillä, jotka nekin olivat melko huonolaatuisia. Haluan että sisustuksessa näkyy jotain alkuperäistä ilmettäkin. Niinpä päätin purkaa lähes kaiken paneloinnin ohjaushytin sivuseinistä, katosta ja kojelaudasta.

Kaiken lisäksi kulku keulahyttiin oli rakennetty ihmeellisen tunnelin kautta, tarkoituksena kai tehdä oikealle puolelle jonkinlaista istuma ja pöytätilaa. Oikeanpuolen hytin ovi oli sen takia tukittu. Kyseenalaiset sisutusräpellykset saivat nopean tuomion ja akkuporakone alkoi jyystämään ruuveja irti akku punaisena.

Suunnitelmana on jättää yläosa alkuperäisen näköiseksi korkkieristemaalatulle pinnalle. Alaosaan jätän uretaanieristyksen ja vaihdan kunnollista materiaalia pintaan. Kojelaudan alumiini ja teräspinnoille riittänee pelkkä maalaus.

2 kommenttia:

Jermu kirjoitti...

Morjes
Olet löytänyt jostakin K-vene aihion. Mikähän mahtaa olla veneesi valmistusnumero?
Venetyyppihän on valmistettu kuljetus-/kelirikkoveneeksi, omaten kyvyn kulkea pienissä jäissä.
Tuntee lempinimen "Kalle"

Tässä alkutietoja joita olen onnistunut esille naarimaan ko venetyypistä.
Sarjaa on valmistettu kaikkiaan 24 kpl.
Numerot 1-5 rakensi Laivateollisuus AB vuonna 1957
Numerot 6-8 rakensi
Rauma-Repola Oy vuonna 1958
Numerot 9-23 rakensi
Reposaaren Konepaja Oy vuonna 1960
Numero 24:n rakensi
Haminan Konepaja Oy vuonna 1966

Ilmeisesti ensimmäisissä veneissä oli Wikström moottorit,70-80 hp.
Myöhemmissä/korjatuissa veneissä käytettiin ainakin Fordin koneita.
Osa K-veneistä peruskorjattiin ja muutettiin hinaaja tyyppiseksi kuitenkin niin että käyttötarkoitus kuljetus/kelirikkoveneenä säilyi. Matkustajapaikkoja 23 miehistö 2.
Alkuperäisissä K- veneissä oli 40 matkustajapaikkaa???
Moottorina hinaaja tyyppissä oli ahdettu Valmet 611 150 hp. Moottori sijoitettiin takaosaan (entiseen avotilaan)poikittain, veto potkuriakselille tapahtui ison hydraulipumpun sekä potkuriakselin päässä olevan hydraulimoottorin välityksellä.

K-24:n mitat rungon suhteen poikkeavat ainakin leveyden osalta muista. Ajohyttikin on sijoitettu huomattavasti taaksemmas kun muissa.
K-24:n alkuperäinen moottori oli Valmet 815 155 hp asennettuna väärinpäin eli kytkin eteenpäin, josta veto oli järjestetty hihnalla potkuriakseliin.
K-24 joutui vuonna 1997 Tampereen reserviupseerit ry:n haltuun.
tätä kirjoittaessani huomasin sen myydyn pari päivää sitten ties minne?

Hinaaja tyyppiseksi on muutettu ainakin numerot 13,20,21,23

Hinaaja tyypin mitat
13.4 x 3.8 x 1.8 - 2.2 m, uppouma 20-24 t
K-8 mitat ovat
12.4 x 3.6 x 1.4 - 1.6

Tiedossani olevat K-veneet:
Lappeenrannassa
K-5 kulkee nimellä Sotka
Alkuperäistyylinen, väritys sininen/valkoinen
Taipalsaaressa
K-? kulkee nimellä Buddy
muutettu runko/kansirakenne, väritys musta/valkoinen
Helsingissä
K-? pohjoisrannassa lähellä purjelaiva/halkolaituria
väritys ???
Muroleen kanavalla
K-10 kulkee nimellä???? alkuperäistyylinen, väritys armeijan harmaa
Imatralla omistamani
K-20 ex Hästen nyk. Jermu hinaaja tyyppinen väritys vihreä, valkoinen,keltainen.

Vuonna 2003 merivoimat myi 3 hinaaja tyypin K-venettä nro:t 13,21,23
nro 13 en tiedä minne joutui(ehkä Kuopioon, sillä siellä on kuulemma yksi armeijan harmaa hinaaja tyypin vene)
K-21 joutui Idäntie Ky:lle ja kulkee nimellä Sisu
Nyt myynnissä täällä
http://www.djurgardsvarvet.se/indexfi.htm

K-23 joutui ??????? saaden nimen La Paloma


Ohessa linkit hinaaja tyypin kuviin

http://personal.inet.fi/koti/juha.karhu/LAIVAKUVIA/K13.JPG

http://personal.inet.fi/koti/juha.karhu/LAIVAKUVIA/Jermu.jpg

http://personal.inet.fi/koti/juha.karhu/LAIVAKUVIA/K21.JPG
http://www.idantie.fi/

http://personal.inet.fi/koti/juha.karhu/LAIVAKUVIA/K23.JPG

Linkki K-8 onnettomuus tarinaan

http://www.kolumbus.fi/terho.vainio/laivat/k8.htm

Linkit K-24:n
http://www.kotiposti.net/reservi/ms_pirkanmaa.htm
http://www.nettivene.com:80/viewBoat.php?id_boat=279820&PN[0]=latest&PL[0]=listBoat.php?page=4@sortCol=@ord=@posted_by=@new=@update

iron man kirjoitti...

Kiitos näistä mielenkiintoisista tiedoista. Tämän veneen numero on K9 ja siinä on Fordin kutonen. Vauhtipyörä on menosuuntaan ja veto tapahtuu siitä hihnalla vaihteelle.